Деца у Нишу – Имам право да знам која права имам

Ученици VII разреда ОШ “Учитељ Таса” и “Стефан Немања” у Нишу, који су завршили обуку о правима детета, током јуна 2015.године, реализовали су неколико акција усмерених ка промоцији ове теме, у оквиру пројекта “Образвање за права детета“ који подржава Песталоци дечја фондација из Швајцарске. Ученици ОШ “Учитељ Таса”  реализовали су акцију која је обухватала организацију “Фестивала дечјих права” путем кога су ученици млађих разреда на креативан начин информисани о томе шта су права детета и колико је важно њихово познавање од стране деце и наставника. Након фестивала организована је изложба фотографија са ове акције са циљем промовисања дечјих права у школи и локалној заједници.  Ученици ОШ “Стефан Немања” су у оквиру своје акције спровели мини анкету у својој школи, која је имала за циљ да утврди колико су ученици упознати са концептом дечјих права, пре свега са правом на изражавање мишљења и правом на недискриминацију. На основу резулатата анкете вршњачки едукатори осмислисли су радионицу путем којих су, на забаван начин упознали велики број својих вршњака са темом права детета. Почетком септембра 2015. године планирана је још једна мини анкета како би се утврдило да ли су реализоване радионице дале резултата.

ОБРАЗОВАЊЕ ЗА ПРАВА ДЕТЕТА НА НАУЧНОМ СКУПУ ПЕДАГОГА

kv-11062015-lrg5. и 6. јуна 2015. године одржан је национални научни скуп педагога под називом: “Педагошки допринос унапређивању подучавања и учења“ на Филозофском факултету у Београду.

У оквиру секције: Модели учења у програмима и васпитно-образовној пракси, педагог Александра Јованкин из Краљева представила је стручни рад: “Креирање наставних материјала за образовање о правима детета“.

Осим основних информација о Конвенцији, препорукама Комитета, за потребе рада анализирани су планови и програми основне школе у циљу потраге за садржајима који су намењени образовању за права детета. Представљен је пројекат: Образовање за права детета, а као централни део рада описан је процес настанка наставних материјала из ове области. Учесници скупа су упознати и позвани да користе ресурс пакет постављен на нашем сајту.

Након излагања, рад секција се наставио у живој дискусији на тему примене права детета у образовању и примерима добре праксе.

Александра Јованкин,

Имам идеју, Краљево

Акција „Причамо из искуства“

Једна од акција коју су планирали ученици након завршене обуке у оквиру пројекта „Образовање за прва детета“, названа „Причамо из искуства“, обухвата вршњачку едукацију о правима детета. Ђурђа Илић, Кристина Перишић, Исидора Максимовић, Катарина Родић и Сања Ђајић, ученице VII разреда наше школе, 10. јуна 2015. године реализовале су две едукативне радионице за ученике III разреда. Знање о правима детета које су стекле током обуке, на занимљив и креативан начин, прилагођен узрасту, пренеле су млађим ученицима. Ово дружење започето је разговором о томе шта су дечија права, а настављено радионицом на тему Људске потребе и жеље, након чега су ученице VII разреда разговарале са својим млађим другарима о томе шта је насиље, како га препознати и које врсте насиља постоје. На крају овог лепог дружења, сва одељења трећег разреда добила су на поклон разнобојне хамере и по једну таблу за своје учионице.

Без генерацијских препрека, што је омогућило лакше преношење информација, отворенији разговор, уз више поверења, ова вршњачка едукација показала се веома успешном и биће настављена током следеће школске године, када ће и други ученици, полазници обуке и чланови Ученичког парламента, своја знања и искуства преносити млађим ученицима.

Радионице су реализоване у сарадњи и уз велику помоћ наших учитељица: Наде Костић, Илинке Милановић, Љиљане Оташевић и Олге Прохоров Стојменов.

Деца у Нишу уче о својим правима

Током маја 2015. године Отворени клуб из Ниша је организовао две тродневне обуке за ученике седмог разреда из ОШ „Учитељ Таса“ и ОШ „Стефан Немања“. Шездесет детета имало је прилике да, на занимљив начин, кроз игре, вежбе, дебату и играње улога сазна која је разлика између потреба и жеља, како су права повезана са потребама, а како са одговорностима, шта је партиципација, а шта дискриминација, шта мери индекс права детета, како се планира акција и како се воде радионице. Групе су биле веома мотивисане за рад, показале велико интересовање за тему и испланирале многобројне акције, од којих ће неке бити спроведене и до краја ове школске године, уз подршку запослених у школи и Отвореног клуба.

Отварање канцеларије за рад Ученичког парламента у ОШ Светозар Марковић у Врању

vr-16052015-lrgАкција Ученичког парламента у оквиру пројекта Образовање за права детета, реализована је 16. маја 2015. у периоду 11-15 сати, у просторијама школе а у оквиру традиционалне, промотивне манифестације школе “5+дан“ када су се кроз разне активности дружили сви ученици, родитељи и наставници школе.

Један од постигнутих резултата на тродневној обуци о правима детета ученика 6, 7 и 8.разреда је акциони план који је креиран у циљу активног учешћа ученика на промоцији, поштовању и практиковању права детета на наставним, ваннаставним активностима и кроз Ученички парламент.

Чланови и будући чланови Ученичког парламента су тога дана у присуству медија свечано отворили канцеларију за рад, за своју али и будуће генерације парламентараца њихове школе. Просторија је технички опремљена од средстава опредељених пројектом.

На креативан начин ученици су направили зидњак о правима детета за своју канцеларију. Наиме, осликали су на платну права детета у стрипу на српком и ромском језику.

Другим делом акције присутни су били подстакнути и усмерени на увиђање значаја толеранције, недискриминације и мултикултуралности и то кроз песму на знаковном језику и продајном изложбом нтернационалних колача. Прикупљена средства су усмерена на обезбеђивање канцеларијског материјала за Ученички парламент.

РАД СА НАСТАВНИЦИМА У ОШ „СВЕТОЗАР МАРКОВИЋ“ КРАЉЕВО

kv-15052015-lrg

У ОШ “Светозар Марковић“ у Краљеву у среду, 14. маја 2015. године, одржан је састанак са наставницима који су узели активно учешће у пројекту “Образовање за права детета“.

Искорисити смо састанак за разговор о свим пројектним активностима. Посебну пажњу смо посветили ресурс пакету који се налази на сајту http://www.opd.org.rs/ . Како су присутни наставници учествовали у читавом процесу од почетка, разговарали смо о процесу, од почетне идеје за израде наставних јединица до коначних продуката: наставних јединица и идеја које су део приручника, ресурс пакета, за рад на образовању за права детета. Уз обавезну евалуацију и самоевалуацију реализованих часова, наставници добијају идеје како да унапреде постојеће наставне јединице или да креирају потпуно нове. Идеја је да сајт и ресурс пакет буду место живе размене идеја и материјала који се могу користити у образовању за права детета, за све наставнике у Србији.

Заједно са наставницима подсетили смо се стандарда квалитета за часове ОПД, начина праћења и вредновања. Анализирали смо упитнике и начине евидентирања часова.

Део састанка посвећен је и теми конкурса за EmПower студије, као и договору за остале пројектне активности у наредном периоду.

Изложба стрипа на тему права детета

У ОШ „Нада Матић“ у Ужицу организована је изложба стрипа на тему права детета, коју су радили ученици на часу ликовног васпитања. Одлични продукти са часова су били повод да се у централном холу школе организује изложба радова.

Дан као из бајке – дружење у Стапарима

У суботу, 9. маја 2015. године је, у организацији Ученичког парламента прве основне школе краља Петра II,  реализована једна од акција планираних на обуци ученика одржаној у оквиру пројекта Образовање за права детета.

Око 40 ученика матичне школе провело је незабораван дан у дружењу са другарима из издвојеног одељења. Школској библиотеци у Стапарима је донирано преко 400 књига, прикупљених у оквиру ове акције, а одржане су и вршњачке радионице на тему права детета.

Водитељи и учесници радионица су били једногласни у оцени да овакве обуке треба чешће организовати.

Боравак је употпуњен спортским активностима. Ученици и наставници су уживали играјући фудбал и одбојку. У међусобној фудбалској утакмици, ученици су победили тим наставника резултатом 3:2!

Био је ово заиста испуњен дан. Планирана акција је успела у потпуности. Са свих страна се чуло само једно питање – када и где је следеће дружење?!

И ученици се питају

ue-30042015-lrg(обука за ученике у оквиру пројекта „Образовање за права детета“)

Радионицом о сукобу права започео је трећи део обуке о дечијим правима за ученике 6. и 7. разреда, одржан 25. априла 2015. године, у ОШ „Нада Матић“ у Ужицу.

Након дводневне обуке реализоване 28. и 29. марта, у оквиру које су ученици били у прилици да се упознају са појмом дечијих права, Конвенцијом о правима детета, да науче нешто о дискриминацији, предрасудама и стеротипима, да разговарају о насиљу и његовој превенцији, као и о низу других питања која се односе на њихова права, али и обавезе и одговорности, овај део обуке био је у највећој мери посвећен партиципацији ученика. Да ли деца имају приступ одговарајућим информацијама; да ли одрасли слушају и уважавају оно што деца имају да кажу; да ли су питана за мишљење и у којој мери им је омогућено да учествују у процесу доношења одлука о стварима које их се тичу – то су нека од питања која су била тема ове обуке.

Такође, ученици су били у прилици да сазнају како сами могу да планирају акцију и који су битни елементи у планирању – конкретне активности, дефинисање циљне групе, време реализације и сл. Оно што је најважније, у циљу побољшања партиципације у школском животу, ученици су планирали низ конкретних акција које ће реализовати у наредном периоду:

  • „Сат за нас“ – одређен дан/време које ће директор школе, педагог и психолог планирати за саветодавни рад са децом која имају потребу за тим;
  • „Из нашег угла“ – једна страна школског сајта коју ће ученици сами уређивати;
  • „Кутија предлога“ – постављена у школском холу, омогућиће ученицима да питају и предложе све оно што сматрају да је за њих важно;
  • „Наша табла“ – огласна табла Ученичког парламента, у циљу информисања ученика о свим важним питањима која их се тичу;
  • „Причамо из искуства“ – едукативне радионице о дечијим правима које ће ученици старијих разреда реализовати за млађе ученике.

Ову обуку ученика реализовале су Севда Рамовић, школски педагог, помоћник директора Марина Лазић и Данијела Илић Мићовић, професор српског језика и књижевности.

Прва група ученика и наставника из Краљева отпутовала у Швајцарску

CAM02423Једна од планираних активности пројкета „Образовање за права детета“ који реализујемо у нашој школи у сарадњи са УГ „Имам идеју“ из Краљева је и програм размене који подразумева боравак ученика и наставника супервизора у Песталоци Дечјем селу у Трогену.

У среду, 29.04.2015. године, око 8.30 часова, прва група ученика и наставника из ОШ „Светозар Марковић“ и ОШ „Чибуковачки партизани“ из Краљева кренула је на двонедељни програм размене. Ученици и наставници боравиће у Швајцарској од 30.4. до 14.5.2015. године заједно са ученицима и наставницима из Ниша. У сарадњи са координаторима из Дечјег села усаглашен је и испланиран распоред радионица у којима ће наши представници учествовати. Програм рада базиран је на радионицама у вези са дечјим правима, а током седам дана ученици ће имати и радионице интеркултуралности са децом из Молдавије и Швајцарске.

Представници ОШ „Светозар Марковић“ су:

  1. Марија Стефановић, проф. географије – супервизор
  2. Ненад Лешевић, проф. физичког васпитања – супервизор
  3. Тијана Здравковић, 7/1
  4. Татијана Раденковић, 7/1
  5. Јелена Васиљевић, 7/1
  6. Лука Јанковић, 7/1
  7. Ксенија Тодоровић, 7/2
  8. Софија Стаматовски, 7/2
  9. Виктор Милојковић, 7/2
  10. Урош Атанасов, 7/2

Представници ОШ „Чибуковачки партизани“ су:

  1. Драгана Ђоковић, проф. разредне наставе – супервизор
  2. Јелена Пауновић
  3. Тијана Еровић
  4. Мина Кокеза
  5. Димитрије Николић
  6. Анита Ковачевић
  7. Анита Вишњић
  8. Предраг Вучетић
  9. Магдалена Недовић

Свим нашим ученицима и наставницима желимо срећан пут, успешан рад и леп провод!